Analityka
Jeśli Twoja strona korzysta z ciasteczek (ang. cookies) w celu zbierania i analizowania danych użytkowników, musisz się upewnić, czy zarządzanie zgodami marketingowymi jest prawidłowo wdrożone. Jest to szczególnie ważne w świetle wytycznych Digital Markets Act (DMA) oraz Consent Mode v2. Konieczne jest korzystanie z Customer Data Platform (CDP) posiadającej certyfikację kluczowych, dużych firm technologicznych działających w UE, określanych mianem „strażników dostępu” (ang. gatekeeper). Jednym z kluczowych obszarów DMA jest bowiem zarządzanie zgodami użytkowników na wykorzystywanie ich danych osobowych.
  • jeśli korzystasz z Google Analytics, Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads musisz uzyskiwać zgody swoich użytkowników na wykorzystywanie cookiesów w celach analitycznych (statystycznych) i marketingowych.
  • jeżeli używasz narzędzi do marketing automation, których celem jest dynamiczne wyświetlanie informacji poszczególnym użytkownikom strony na podstawie ich wcześniejszych interakcji ze stroną – dodatkowo potrzebujesz zgody użytkowników na analizowanie preferencji użytkowników.

Dopóki nie uzyskasz powyższych zgód, nie wolno Ci uruchamiać kodów śledzących takich systemów, jak Google Analytics, Facebook Pixel czy kod konwersji albo kod remarketingowy Google Ads. Nie wolno Ci użyć narzędzia do audytu UX, jak Hotjar czy Microsoft Clarity, nie możesz korzystać z retargetingu i dynamicznego remarketingu. Oznacza to, że zarządzanie zgodami na Twojej stronie musi być zautomatyzowane i musisz posiadać system, który sprawdzi, któremu użytkownikowi, jeśli w ogóle, można uruchomić poszczególne grupy skryptów śledzących.

Każdy użytkownik ma prawo sprawdzić w Twojej polityce prywatności, z jakich cookiesów korzysta Twoja strona. A co najważniejsze – musisz być w stanie na żądanie powiedzieć, kiedy dany użytkownik wyraził zgodę i jaką. No i na koniec – każdy użytkownik musi w łatwy sposób móc sprawdzić, jakiej zgody Ci udzielił i móc ją zmienić. W szczególności nie wolno Ci odsyłać użytkowników do ustawień ich własnych przeglądarek czy zmuszać do usuwania cookiesów. Ma to być łatwy i przyjazny proces, który nie może wymagać specyficznych umiejętności technicznych od użytkowników i tym samym ograniczać prawa im należne.

Obawiasz się, że wdrożenie trybu zgody (ang. consent mode) ograniczy ilość danych, jakie zbierają Twoje systemy analityczne
Powiemy szczerze – też się tego obawialiśmy, więc szczegółowo to sprawdziliśmy.

Zanim jednak podzielimy się uśrednionymi danymi zebranymi u wszystkich naszych klientów, chcielibyśmy podzielić cię jeszcze jedną ważną informacją. I jesteśmy przekonani, że zaskoczy Cię ona. Otóż – nawet jeśli nie masz wdrożonego trybu zgody (ang. consent mode) i uruchamiasz wbrew obowiązującym przepisom RODO, jak niestety większość polskich stron internetowych!!! – a UODO już rozpoczął wymierzanie kar za niedostosowanie się do obowiązujących przepisów, to i tak Twoje systemy analityczne nie monitorują całości ruchu na Twojej stronie. Dzieje się tak dlatego, że spory odsetek użytkowników Twojej strony internetowej korzysta z systemów blokujących skrypty analityczne, czyli popularnych AdBlocków. Tak, AdBlock nie tylko wyłącza reklamy, on także blokuje działanie takich narzędzi, jak Google Tag Manager, Google Analytics czy tagi Google Ads.

Przejdźmy zatem do danych. Użyliśmy dwóch systemów analitycznych:

 

  • jeden z nich działał po stronie serwera i nie był narażony na blokowanie przez AdBlocki czy narzędzia wspierające tryb zgody (ang. consent mode) dzięki czemy zbierał prawdziwe dane o ruchu. Ile razy wyświetliła się strona, ile było naprawdę sesji;
  • drugi to nasz Google Analytics, uruchamiany z poziomu Google Tag Managera na stronie interentowej.
Uśrednione wyniki naszych analiz na stronach naszych Klientów są następujące:

1

brak poprawnego wdrożenia trybu zgody (ang. consent mode), czyli niezależnie od zachowania użytkownika uruchamiane były wszystkie narzędzia analityczne (ten sposób wdrożenia dotyczy większości polskich stron internetowych i jest niezgodny z RODO) – utrata danych z uwagi na działanie AdBlocków wynosiła

9,77%

(monitorowane jest 90,23% ruchu na stronie)

2

wdrożenie przypadkowego narzędzia zarządzającego zgodami i nieoptymalna jego konfiguracja (efekt samodzielnych prób naszych
Klientów) – utrata danych z uwagi na działanie AdBlocków i nakładające się na nie działanie narzędzia zarządzającego zgodami, które zbyt łatwo pozwalało na odrzucenie zgody na wykorzystywanie cookiesów w calach analitycznych (statystycznych), marketingowych oraz na analizowanie preferencji użytkowników wynosiła

79,82%

(monitorowane jest zaledwie 20,18% ruchu na stronie)

3

wdrożenie przez Net Solutions wybranego w toku analizy wielu dostępnych na rynku narzędzi zarządzających zgodami i optymalna jego konfiguracja z zachowaniem pełnej zgodności z RODO –  utrata danych z uwagi na działanie AdBlocków i nakładające się na nie działanie narzędzia zarządzającego zgodami, które eksponuje opcję wyrażenia zgody na wykorzystywanie cookiesów w calach analitycznych (statystycznych), marketingowych oraz na analizowanie preferencji użytkowników, pozwalając jednocześnie na zmodyfikowanie zgody lub nie wyrażenie jej w całości tak jak nakazują przepisy, ale nie w tak narzucający się sposób wynosiła

15,22%

(monitorowane jest 84,78% ruchu na stronie)

W Net Solutions uważamy, że dostosowanie się do wymogów RODO to najwyższa konieczność i obowiązek każdego właściciela witryny internetowej. Wspieramy Was w szybkim i sprawnym procesie wdrożenia odpowiednich narzędzi i umożliwiamy bezpieczną pod względem prawnym analitykę zachowania użytkowników na stronie. Zapraszamy do kontaktu, z przyjemnością przeprowadzimy darmowy audyt Twojej strony i przedstawimy wycenę wdrożenia optymalnego dla Ciebie rozwiązania.

Jeśli jesteś zainteresowany zniwelowaniem negatywnego wpływu AdBlocków na Twoją analitykę – skontaktuj się z nami koniecznie, na to też mamy dobre rozwiązanie (w tym jednak przypadku musisz się liczyć z dość skomplikowanym projektem programistycznym i współpraca Twojego zespołu deweloperskiego, zajmującego się stroną internetową, będzie niezbędna).

Przeczytaj więcej na naszym blogu:

Kontakt

Skontaktuj się z nami

    Net Solutions Sp. z o.o.
    04-013 Warszawa
    ul. Międzyborska 89 lok. 4

    REGON: 147070831
    KRS: 0000494758

    Przyjmuję do wiadomości, że administratorem danych jest Net Solutions Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Międzyborskiej 89 lok. 4, 04-013 Warszawa, adres e-mail: kontakt@netsolutions.pl. Dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi korespondencji przesyłanej przy pomocy formularza kontaktowego na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako RODO). Dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do obsługi przesłanego zapytania. Dane osobowe mogą być ujawnione pracownikom lub współpracownikom administratora danych, jak też podmiotom udzielającym wsparcia temu administratorowi na zasadzie zleconych usług i zgodnie z zawartymi umowami powierzenia. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych dla celów marketingu bezpośredniego. W zakresie, w jakim podstawą przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest zgoda, ma Pani/Pan prawo wycofania zgody. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. W zakresie, w jakim Pani/Pana dane są przetwarzane w celu zawarcia i wykonywania umowy lub przetwarzane na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu także prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Może Pani/Pan przesłać te dane innemu administratorowi danych. Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

    NASI PARTNERZY

    Prowadzimy zajęcia z reklamy i analityki z wykorzystaniem narzędzi Google na Akademii Leona Koźmińskiego